Τρίτη 10 Ιανουαρίου 2012

Ζωή Βαζούρα, Ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος


Εκπαιδευτικός: Ζωή Βαζούρα
Γνωστικό αντικείμενο: Ιστορία Γ΄ Λυκείου Γενικής Ιστορίας
Θέμα της διδασκαλίας της οποίας αποτελεί μέρος η διδασκαλία: Ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και οι άμεσες επιπτώσεις του
Θέμα μικροδιδασκαλίας: Εθνικοί ανταγωνισμοί - Συγκρουόμενα συμφέροντα και Ευρωπαϊκές συμμαχίες με την πολεμική δυναμική τους
Εκπαιδευτικοί στόχοι της μικροδιδασκαλίας:
Γνωστικοί: Εκτίμηση από τους μαθητές για τη σημασία του παράπλευρου ανταγωνισμού των Μεγάλων Δυνάμεων για την έναρξη και την πορεία του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και αξιολόγηση των γεγονότων που οδήγησαν στην έκρηξη του πολέμου.
Δεξιοτήτων: Εξάσκηση στη χρήση ιστορικών πηγών
Στάσεων: Κατανόηση της αξίας της ιστορικής πηγής, όχι μόνο ως παροχή πληροφοριών, αλλά ως προϊόν συνεργασίας  των ομάδων και των επιστημών
Εκπαιδευτικές τεχνικές που θα χρησιμοποιηθούν:
Εισήγηση 2΄, Προσέγγιση πηγών από ομάδες εργασίας 5΄, Ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των ομάδων 5΄, Συμπέρασμα 2΄.
Εκπαιδευτικά μέσα: Σχολικό εγχειρίδιο, Η/Υ, Γραπτές πηγές, Εικόνες – φωτογραφίες Α΄ παγκοσμίου πολέμου
Συγκροτούνται 6 ομάδες και επιτελούν συγκεκριμένους ρόλους:
1η ομάδα: Καλούνται οι μαθητές με τη βοήθεια της ιστορικής πηγής να προβληματιστούν για την κούρσα των εξοπλισμών ανάμεσα στις ευρωπαϊκές δυνάμεις,  όπως την αποκαλύπτει  η ιστορική ερμηνεία. S.Berstein-P. Milza, Ιστορία της Ευρώπης. Η Ευρωπαϊκή Συμφωνία και η Ευρώπη των Εθνών, 1815-1819 τ.2, εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1997, σ. 262.
2η ομάδα: Σχολιασμός της φωτογραφίας της σελ. 76 του σχολικού εγχειριδίου και προβολή άλλων φωτογραφιών από το διαδίκτυο αντίστοιχου περιεχομένου. (Φωτογραφίες: Σέρβου φοιτητή που δολοφόνησε το διάδοχο της Αυστρίας και τη σύζυγό του. Φραγκίσκος Φερδινάνδος της Αυστρίας και η σύζυγός του Σοφία. Αναφορά και σχολιασμός του σκίτσου-γελοιογραφίας του σχολικού εγχειριδίου που σατιρίζει τη γερμανική επεκτατική πολιτική στο πρόσωπο του Γερμανού αυτοκράτορα Γουλιέλμου του Β΄.
3η ομάδα: Προσδιορίζονται τα συγκρουόμενα συμφέροντα και πόσο εύθραυστες αποδεικνύονται οι συμμαχίες πριν από τον Α΄ παγκόσμιο πόλεμο με το σχολιασμό του παραθέματος που θα δοθεί από τον εκπαιδευτικό: Iames Joll, Η Ευρώπη 1870-1970. Μτφρ. Ελπίδα Κ. Βόγλη-Επιμ. Λουκ.Χασιώτης, Θεσσαλονίκη, Βάνιας, 2006, σς. 246-248.
4η ομάδα: Τονίζεται η έννοια του Μεγάλου πολέμου και σχολιάζεται το παράθεμα: Η σύγκρουση των εθνικισμών ακυρώνει την ισορροπία των δυνάμεων του Συνεδρίου της Βιέννης S.Berstein-P. Milza, Ιστορία της Ευρώπης. Η Ευρωπαϊκή Συμφωνία και η Ευρώπη των Εθνών, 1815-1819 τ.2, εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1997, σ. 266.
5η ομάδα: Αναλύεται ο ενθουσιασμός με τον οποίο έφευγαν για τον πόλεμο οι νέοι των ευρωπαϊκών χωρών και αναζητούνται οι αιτίες του. Οι μαθητές συμβουλεύονται σχετικό παράθεμα του Μαρκ Φερό, Ο πρώτος παγκόσμιος πόλεμος, 1914-1918, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1993, σ. 28-29 από το σχολικό εγχειρίδιο.
Λήξη της διδασκαλίας: Συμπεράσματα με βάση τις κειμενικές πηγές και τις φωτογραφίες

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου