Τρίτη, 10 Ιανουαρίου 2012

Αναστασία Γρηγοριάδου "Μαργαρίτα Λυμπεράκη, Τα ψάθινα καπέλα"


Εκπαιδευτικός: Γρηγοριάδου Αναστασία

Γνωστικό Αντικείμενο: Λογοτεχνία Γενικής Παιδείας Γ΄Λυκείου
Θέμα της διδασκαλίας της οποίας αποτελεί μέρος η μικροδιδασκαλία:
Ένα απόσπασμα από τα «Ψάθινα καπέλα» της Μ.Λυμπεράκη και οι μεταμορφώσεις του.

Θέμα μικροδιδασκαλίας: Προετοιμασία μιας ταινίας μικρού μήκους με βάση «Τα ψάθινα καπέλα».

Εκπαιδευτικοί στόχοι της μικροδιδασκαλίας
Γενικότεροι:
Γνωστικοί:
-         Να γνωρίσουν οι μαθητές ένα σημαντικό έργο της Ν.Ε. Λογοτεχνίας και, με βάση                                    αυτό, να μυηθούν στην  τέχνη του κινηματογράφου.
Δεξιοτήτων:
  -   Να καλλιεργήσουν, ξεκινώντας από την επεξεργασία λογοτεχνικού κειμένου και τον κλασικό γραμματισμό, τη φαντασία και τον κινηματογραφικό γραμματισμό.
Στάσεων : 
-  Να συνειδητοποιήσουν ότι και η γνώση και, σε κάποιες μορφές τέχνης, η                        δημιουργία είναι αποτέλεσμα συνεργασίας και να ασκηθούν στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο.
Ειδικότεροι:
-         Να ανιχνεύσουν βασικούς αφηγηματικούς τρόπους στο κείμενο (αφήγηση, περιγραφή, διάλογο), καθώς και τις βασικές αφηγηματικές έννοιες του τόπου και του χρόνου και να προβληματιστούν για τη μεταγραφή τους στην κινηματογραφική γλώσσα.
-            Να σκιαγραφήσουν την κεντρική ηρωίδα και μέσω αυτής τα χαρακτηριστικά της εφηβείας.
-            Να εντοπίσουν τη δραματική ένταση στο κείμενο και να προσπαθήσουν να την αποδώσουν με θεατρικές τεχνικές.

Εκπαιδευτικές τεχνικές που θα χρησιμοποιηθούν:
Αφόρμηση (σύνδεση με προηγούμενα) – χωρισμός σε ομάδες 1΄, Εκπόνηση των εργασιών από τις ομάδες με βάση τα φύλλα εργασίας 4΄, Ανακοίνωση αποτελεσμάτων των ομάδων 7΄, Συμπεράσματα 3΄

Εκπαιδευτικά μέσα: Σχολικό εγχειρίδιο, Φύλλα εργασίας

Συγκροτούνται 4 ομάδες και επιτελούν συγκεκριμένους ρόλους:
  1. Οι αφηγηματολόγοι  διερευνούν τους αφηγηματικούς τρόπους του λογοτεχνικού κειμένου (αφήγηση, περιγραφή, διάλογος) και τις δυνατότητες μετάπλασής τους στην κινηματογραφική γλώσσα.
  2. Οι σκηνογράφοι εντοπίζουν στο κείμενο στοιχεία για το χώρο και το χρόνο (σε ποια δεκαετία αλλά και σε ποια εποχή του έτους εκτυλίσσεται η δράση) και με βάση αυτά περιγράφουν τα σκηνικά και  το φωτισμό.
  3. Οι ψυχολόγοι διερευνούν τα βασικά χαρακτηρολογικά στοιχεία αλλά και τη συναισθηματική κατάσταση του κεντρικού προσώπου, της Κατερίνας και τη σχέση της με τα άλλα πρόσωπα στο απόσπασμα (κυρίως τη μητέρα).
  4. Οι ηθοποιοί αναζητούν στο κείμενο ένα σημείο με μεγάλη δραματική πυκνότητα και συναισθηματική φόρτιση και ετοιμάζουν μια  μικρή σκηνή πάνω στο σχήμα: «πάγωμα –ξεπάγωμα/ δράση/ λόγος –πάγωμα».

Λήξη της διδασκαλίας: Συμπεράσματα του διδάσκοντος και χειροκρότημα όλων για όλους! 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου